Spring til indhold

AdWords eller SEO?

Som alt andet smånørdet på nettet er også AdWords behæftet med en lang række ord og betegnelser, der kan give selv de mest opmærksomme sved på panden. Det skal du ikke fortvivle over – vi tager lige en række af de mest benyttede betegnelser sammen her og nu – og støder vi senere på nogle betegnelser, vi ikke har behandlet her, får du forklaringen der, hvor den er nødvendig. Det er meget nemt, ikke? Ikke at det kan sammenlignes med arbejdet med SEO for eksempel – men det hjælper jo alt sammen på forståelsen. I den fulde disciplin med SEO er der jo også det evigt vigtige element, der hedder linkbuilding. Lad os kaste os ud i de vigtigste med det samme:

Budget

Dit budget er det beløb, du vil bruge pr. dag på AdWords – ganske enkelt. Dit budget sættes pr. kampagne, så har du to kampagner med hver et budget på 500 kr. pr. dag, kan du altså bruge op til 1.000 kr. i døgnet.

Mange begår den fejl at sætte det daglige budget alt for lavt i starten, og dermed går de glip af de helt nødvendige data, der skal til for at justere kampagnen på plads. Det er nemlig sådan, at Google automatisk sikrer, at budgettet ikke overskrides, og er budgettet for lille, vises dine annoncer ikke hver gang, der søges efter det, du annoncerer for.

Det er derfor en god ide (det eneste rigtige faktisk) at starte en ny kampagne med et godt højt budget, så du får masser af visninger og klik, der kan bruges som datagrundlag til at styre og optimere kampagnen, så du tjener de penge, du skal.

Uden at det på nogen måde skal opfattes popsmart: Dit budget kan aldrig blive for højt, hvis du har styr på dine AdWords. Hvad gør det at bruge 30.000 kr. om dagen på at tjene 100.000 kr. om dagen for eksempel?

Displaynetværk (indholdsnetværk)

I gamle dage hed det indholdsnetværket – nu hedder det displaynetværket. Det er alle de mange, mange steder på nettet, hvor dine AdWords annoncer (af enhver art) kan blive vist udover selve Googles søgemaskiner. Det er for eksempel Youtube, Jyllandsposten, Ekstrabladet, Amino og hundredetusinder af andre hjemmesider, der får en indtægt ved at vise annoncer for Google.

For nogle annoncører er det en god forretning at være med i displaynetværket – for andre er det penge ned i et sort hul. Du er nødt til at prøve, om det er godt eller skidt for dig.

Heldigvis kan du selv bestemme, om du vil være med eller ej – og du kan faktisk også selv sidde og udsøge dig de hjemmesider i displaynetværket, du gerne vil have dine annoncer på.

Og som med stort set alt andet i AdWords: Du behøver ikke gætte – rapporter og statistikker kan vise dig med millimeterpræcision, hvor du skal være med. Og hvor du i hvert fald ikke skal.

Landing page – landingsside

En landingsside er den side på din hjemmeside, en gæst lander på, når han/hun har klikket på din AdWords annonce. Og landingssiden er ekstremt afgørende for, om du får succes med AdWords! En god landingsside øger din Quality Score, og den får flere til at købe din vare. Derfor er det et område, hvor du virkelig skal gøre en indsats.

CPC – Klikpriser

Det er lige ud af landevejen – sådan da. Klikprisen (CPC – Cost Pr. Click) er den pris, du betaler for et klik. Også her kan du sætte et maksimum – det kan f.eks. være 10 kr. Sætter du det som maksimum, ved du, at du aldrig kommer til at betale mere end 10 kr. for et klik – men du kan sagtens komme til at betale MEGET mindre. Altså: ”Max. CPC” er den maksimale pris, du vil betale for ét klik på din annonce.

Det er så smart, at AdWords er sat op som et auktionssystem, så den, der vil betale mest for et klik, vises øverst. Sådan da – der er nemlig undtagelser, og dem kommer vi til senere.

Lad os sige som eksempel, at din nærmeste konkurrent vil betale 9 kr. for et klik. Du vil betale 10 kr. for et klik. Som udgangspunk placeres du så over ham – men du betaler kun en øre mere pr. klik end ham, nemlig 9,01 kr.

Øger han nu sin klikpris til 9,75 kr., ligger du stadig øverst, og du betaler en øre mere end ham – altså 9,76 kr. pr. klik.

Ser du billedet? Det er ligesom at gå til en auktion med et fast beløb i pungen, som du maksimalt vil betale. Hvis de andre kun byder lavt, får du varen billigere, end du er indstillet på at betale. Og har du for lidt penge med i pungen, og de andre er mere villige med læderet, smutter din 1. plads.

CPM – Cost Pr Mille

I visse tilfælde kan du vælge at betale en pris pr. tusind visninger af din annonce i stedet for en klikpris. Dette er dog kun muligt på Googles displaynetværk og altså ikke i selve søgeresultaterne. Dette kan være en fin ide, hvis du for eksempel gerne vil brande dig på udvalgte hjemmesider i displaynetværket.

CTR – Click Through Rate – Klikfrekvens

Den størrelse er en yderst vigtig ting, for den har afgørende indflydelse på, hvor godt dine kampagner kommer til at køre for dig. Og hvad er det så lige? CTR viser dig, hvor mange procent af de, der har fået annoncen vist, der klikker på den. På dansk kalder Google det for klikfrekvens.

Altså: Hvis din annonce vises 100 gange, og der er otte, der klikker på den, har du en CTR på 8%. Det er ret nemt at forstå, ikke?

Når CTR er så vigtig at have så høj som muligt, skyldes det, at Google belønner annoncer med CTR ved at give dem højere placeringer til lavere pris pr. klik. Logisk nok – for en god annonce gør også Googles forretning bedre.

Men pas nu på! Jeg skrev godt nok, at CTR skal være så høj som muligt, men du skal jo ikke lave en annonce, der bare får alle til at klikke uden at købe noget. Sådan noget a la: ”Her er svaret på, hvordan du kommer til at se 10 år yngre ud gratis”. Den skal nok få masser af klik, men du kommer nok ikke til at sælge en masse på den. Og så bliver det for dyrt.

Visninger

Den giver næsten sig selv, ikke? Visninger er det antal gange, din annonce er blevet vist inden for et givet tidsrum.

Position

Det er simpelthen placeringen – positionen – af din annonce på Googles søgeresultatsider. Og den svinger – så ofte får du vist en position som f.eks. 4,2. Altså en fjerde (komma to) plads, og det er naturligvis et gennemsnit af de placering, din annonce har haft i det givne tidsrum. Placeringen afgøres – som du allerede har læst – af konkurrencen og af kvaliteten af din annonce og dens landingsside.

Quality Score – kvalitetsresultat

Den her skal du nok komme til at høre en masse mere om – så er du advaret. Quality Score er afgørende for både din klikpris og din annonces placering. Der er en masse nørdede udregninger bag Quality Score, og dem skal jeg nok forskåne dig for. Til gengæld forskånes du ikke for at lære, hvordan du får en høj score.

Kort fortalt udregnes Quality Score på baggrund af en lang række faktorer som for eksempel:

– historisk CTR  for søgeordet og den matchende annonce på Google.

– din kontohistorik, som måles ud fra CTR for alle annoncer og søgeord

– kvaliteten af din destinationsside

– søgeordets relevans for annoncer i dets annoncegruppe

– den historiske CTR for annoncerede webadresser i annoncegruppen

Jeg sagde jo, det var nørdet, ikke? Lad os lade emnet ligge lige nu – du bliver præsenteret for det adskillige gange undervejs mod din status som ”din egen private AdWords guru”.

Conversion Tracking – Salgssporing

Du bruger selvfølgelig allerede Google Analytics eller anden software til at måle trafikken på din hjemmeside, men faktisk kan du sideløbende benytte AdWords systemet til at måle effekten af dine annoncer. Det kaldes for salgssporing, men det behøver altså ikke være et salg. Det kan også være en ”tak for tilmelding” side eller lignende, du måler på.

Fidusen er, at du direkte i administrationen af dine AdWords kan se, hvad du har betalt i kroner og øre for et salg. Og hvis du nu sælger et produkt, du tjener 100 kr. på at sælge – og hvert salg har kostet dig 200 kr. i klik, er det på tide at gøre noget drastisk. Det er en god viden at have, ikke? Vi kommer forbi en masse mere senere om, hvordan du kan trimme på plads, så det er dig og ikke bare Google, der griner på vej i banken.

Jeg skrev lige før, at du selvfølgelig benytter Google Analytics eller anden tracking software. Måske gør du ikke endnu – men så skal du se at begynde at gøre det. Ellers arbejder du i blinde, og det koster dig penge hver eneste dag.

Google Analytics er helt gratis at bruge, og der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang nu og her. Det skulle da lige være manglende viden om, hvad det egentlig er for en størrelse.

Quality Score

Det kan godt være, du synes, det er lidt for nørdet – men du er altså nødt til at have det her med. Kvalitetsresultatet – også kaldet Quality Score – er helt afgørende for din økonomi i din AdWords.

Du kan faktisk få HØJERE placeringer af dine annoncer for en LAVERE klikpris, hvis du forbedrer dit kvalitetsresultat. Så lad os gøre det, ikke?

Kvalitetsresultatet styres af en lang række parametre, og de vigtigste (og dem du kan kontrollere) er:

  • Søgeordets relevans for annoncen/annoncerne i din annoncegruppe. Endnu et godt argument for at have styr på den side af sagen.
  • Historikken på hele din konto. Altså: Jo bedre du er kørende – jo mere belønning får du fra Google.
  • Din landingssides (destinationssides) kvalitet. Jo mere præcis den er for søgeordet, og jo nemmere man kan konvertere fra den, jo bedre kvalitetsresultat får du.
  • Søgeordets klikfrekvens (CTR) i historisk perspektiv. Jo højere CTR – jo højere kvalitetsresultat.

Faktisk har vi været gennem de faktorer, men en god ting kan ikke gentages tit nok.

Det er meget vigtigt, at du strukturerer dine kampagner og annoncegrupper, så der er maksimalt opnåelig relevans mellem en annoncegruppes søgeord og gruppens annoncetekster.

Det er en rigtig god ide at holde grundigt øje med, at dine søgeord har så højt et kvalitetsresultat som muligt. Brug annonce-diagnosticeringsværktøjet i din konto til at kontrollere dine søgeords kvalitetsresultat. Du kan finde det på fanen ”Søgeord” på siden med annoncegruppedetaljer. Peg med musen på ikonet med forstørrelsesglasset ud for et søgeord i annoncegruppen. Der vises en hjælpeboble med oplysninger om dit kvalitetsresultat.

Resultatet kan være fra 1 til 10, hvor 10 er bedst. Og det er selvfølgelig 10, du skal satse på altid. Nogle gange kan du ikke vride den højere end 7, og det må du så leve med. Men mindre end 7 skal du ikke leve med.

Hvis du har en lavere score, må du virkelig gå annonceteksterne og din landingsside til ordet efter med tættekam. Er du sikker på, at søgeordet findes på landingssiden? Og står det relativt først på siden?

Handler din annoncetekst direkte eller tæt på direkte om søgeordet?

CTR – den skal være så høj som muligt. Og nej – der er ikke et fast tal, du skal gå efter. Jo mere generisk (bredt) søgeordet er, jo lavere er CTR som regel. Det er jo logisk nok.

CTR kan du øge ved at skrive en bedre annoncetekst – både hvad angår selve teksten, men i den grad også hvad angår at få dit søgeord med i annoncen.

Er AdWords SEO?

Nej faktisk ikke. SEO er den internationale betegnelse for organisk søgemaskineoptimering, mens AdWords er Googles brand for betalte annoncer i søgeresultaterne.

Er AdWords dyre?

Det afhænger helt af konkurrencen! Der er områder, hvor et enkelt klik kan koste langt over 100 kroner.

Kan man selv lave SEO?

Som udgangspunkt ja - hvis man besidder den nødvendige indsigt og viden. De fleste kan lave en del selv, men hyrer som regel professionelle til dele af arbejdet.

Discipliner i organisk SEO

Selvom der er sammenfald mellem områderne, er der dog især ét felt, hvor den organiske optimering adskiller sig markant fra arbejdet ed AdWords: Linkbuilding. (Læs: Hvad er linkbuilding) Det er en dsiciplin, der udelukkende benyttes til organisk søgemaskineoptimering.

Artiklen er opdateret af redaktionen den 5. maj 2021.