Vi danskere har det med at have en slet skjult nydelse, når det går skidt for andre – vel et levn af Janteloven? Men heldigvis er det blevet mere acceptabelt at have succes, og dermed også mere acceptabelt at skrive om det. Sagen er jo, at når en virksomhed har succes, vil den i de fleste tilfælde skabe arbejdspladser og skatteindtægter, og begge dele bidrager jo i voldsom grad til alles succes. En af de gode succeshistorier er den om en startup, der i den grad fik vinger.
Ageras
Før Ageras var det faktisk “Få det gjort”, og det var tilbage omkring 2009, at to unge gutter med ild i rumpen etablerede virksomheden, der endte med at hedde Ageras. Og det er altså gået stærkt! Fra den spæde start til i dag 2020, hvor virksomheden er etableret over store dele af Europa og såmænd også med et kontor i USA – nærmere bestemt i Philadelphia med over 15 ansatte der alene.
Globalt er der snart 100 ansatte, og det er såmænd ikke det eneste imponerende tal.
Formidable resultater
Over 200.000 virksomheder er tilknyttede til Ageras i dag. Det er mange – men Ageras har altså også over 5.000 advokater, revisorer og bogholdere parate til at hjælpe med de opgaver, klienterne hos Ageras efterspørger. Virksomheden har i øvrigt en fin beskrivelse på Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Ageras
Men hvordan gjorde Ageras det?
Her skal vi ind at kigge på flere faktorer, og det er faktisk faktorer, der ofte går igen i de mest succesrige iværksættervirksomheder. Sådan helt kort fortalt handler det om disse elementer:
- En god ide baseret på et reelt behov i markedet
- Ekstremt gåpåmod og flid
- Evnen til at omstille lynhurtigt
- Fokus, fokus og fokus
Det gennemgående i historien om Ageras ligner andre tilsvarende historier. Først etableringen baseret på den gode ide. Så kommer den svære periode med vækst uden indtjening. Dernæst bank og/eller investorer der sætter stolen for døren, hvilket leder til ekstrem kreativitet. Og så ruller det. Ind i mellem måske endda opkøb af konkurrenter og til sidst kommer så den STORE investor udefra og lægger et betydeligt beløb.
For eksempel var det Ageras, der opkøbte Billy for ikke så længe siden, fordi det ganske enkelt var den manglende brik i deres puslespil. Det kan du læse om her.
Dermed er Ageras en reel konkurrent til Dinero, og som du kan læse her, er det en decideret strategi at være netop det: ”Billy skal ud over grænserne, og jeg kan sige til min store læremester Martin Thorborg, at han skal snøre skoene, hvis han vil være med i det her game,” siger Rico Andersen.
Hvad kan vi lære af Ageras?
Mange ting – men uden at gå i dybden med det hele, kan vi liste op, hvad enhver spirende iværksætter kan drage af erfaringer her:
- Det ER muligt at skabe noget stort i Danmark
- Det kan svare sig at opkøbe konkurrenter på rette tidspunkt
- Altid være bevidst om at hone markedet for de mest lukrative muligheder
Hvor har Ageras hovedkontor?
Ageras har deres hovedkontor i Danmark - nemlig i København på Vesterbrogade 1e.
Hvad er missionen for Ageras?
Deres mission er at blive verdens foretrukne formidlingstjeneste, der matcher virksomhedsejere med revisorer, bogholdere og advokater.
Hvor mange ansatte har Ageras?
Virksomheden er i konstant vækst, men i skrivende stund er der over 85 ansatte globalt.