Spring til indhold

Malerier – kunst eller håndværk

For ca 50 år siden var det meget almindeligt at have reproduktioner på væggene, så mange hjem var prydet med både van Gogh, Picasso og specielt Monet, som hittede kolossalt med sine åkander. I dette årti går vi mere efter det unikke og originale. Vi vil gerne skille os ud og have noget, som ikke alle andre også har. Derfor er det blevet meget populært at købe rigtige malerier i stedet for reproduktioner og plakater.

Original kunst?

Men hvad er et maleri? Er det automatisk original kunst, fordi det er håndmalet af en kunstner?

Tilbage i 2017 læste jeg en artikel om noget, der hedder Maleri-fabrikken. Ja en fabrik, der fremstiller malerier. Malerier som er håndmalede af rigtige kunstnere.Da jeg læste videre, kunne jeg se, at disse kunstnere var ansat af fabrikken, så de i perioder, hvor det gik sløjt med salget af deres egne malerier, alligevel kunne opretholde en månedsløn. Supersmart, da kunstneren ofte har en meget usikker økonomisk tilværelse.

Reproduceret kunst

Det kan foregå på den måde, at kunstnerne leverer en original, som de kopierer i et vist antal eksemplarer. Da ikke to kopier er 100% ens, sælges de som unika, og prisen er langt under et virkelig unikt maleri. Nogle af de firmaer, der sælger malerier på den måde, reklamerer endda med, at maleriet er signeret af kunstneren. Problemet er bare, at man ikke ud fra hjemmesiderne kan se, hvem kunstnerne er.

I den artikel, jeg oprindelig læste, fungerer det på den måde, at kunstnerne arbejder under pseudonym, så de ikke blander deres egne værker ind i denne produktion. Efter min opfattelse, vil jeg kategorisere malerier fremstillet på denne måde som håndværk, da de mangler en væsentlig ingrediens for at kunne regnes ind under kategorien kunst.

Kunst fra hjertet

Når jeg får en ide og en inspiration til et maleri, så er det, fordi, jeg har noget på hjerte, som jeg gerne vil udtrykke. Jeg arbejder med farverne og motivet for at finde lige det rigtige udtryk og mane livet frem i maleriet. Jeg er ikke tilfreds, før jeg kan fornemme sjælen i maleriet.

Jeg kan derefter gennemarbejde samme type motiv i en hel serie af malerier, men hvert af dem har den samme intensitet og sjæl som det første, og de fremstår alle som reelle unika.

Havde jeg derimod givet mig til at kopiere det første maleri, havde jeg kun forholdt mig til det rent overfladiske. Jeg havde ikke gennemarbejdet hele den intense kunstneriske proces, det er at skabe et kunstværk. Jeg ville ikke have udtrykt noget i kopierne, udover at det skulle ligne.

For mange år siden, da jeg begyndte at sælge malerier, malede jeg en serie akvareller af nogle meget levende udtryksfulde heste. De solgte godt, og jeg havde ikke flere. Nå – ikke noget problem – jeg maler da bare nogle flere. Jeg kopierede ikke direkte, men min inspiration var kun forventningen om salg. Det intense ønske om at afbilde hestens energi og udtryk, var der ikke som i de første malerier, og resultatet blev derefter: Nogle ret livløse heste uden sjæl.

Derfor tror jeg ikke rigtig på den kunstneriske værdi af malerier på samlebånd. De mangler sjælen.